18.04.2017 Författare: Zehnder Clean Air Solutions

Hur man gör kunderna nöjda och utökar sin kundkrets

Balansen mellan att behålla och värva nya kunder är en ständig utmaning för många företag. För att ett företag ska kunna växa krävs det hela tiden nya affärsrelationer. Men det kostar ofta mycket att locka till sig nya kunder samtidigt som existerande kunder med goda skäl förväntar sig en fullvärdig service som är 100 procent riktad mot dem. Det kan vara krångligt och mödosamt att göra allting rätt, men inom logistik och produktion har man börjat inse hur man kan expandera kundkretsen och samtidigt göra de befintliga kunderna nöjda.

 

Allt hänger på att ge en lyckad kundupplevelse redan från början. En studie från Gartner visar att det har blivit en industriell trend i distributionskedjan att analysera och förstå kundens helhetskontext och unika behov. Vetskapen om hur dina kunder interagerar med din verksamhet ger dig värdefull information. Den kan vara till fördel för din go-to-market och dina verksamhetsstrategier. Ledande tillverkare och logistikföretag använder sig av kundernas behov och beteenden för att utveckla skräddarsydda, relevanta lösningar som ser till att befintliga kunder fortsatt är nöjda och det bidrar i sin tur till att värva nya kunder.

Hur går det till? Läs vidare. Vi har tagit fram några viktiga punkter att beakta när man skapar strategier för att behålla befintliga kunder nöjda samtidigt som man expanderar och tar marknadsandelar.

 

Nöjda kunder = fler affärsmöjligheter

 

Om dina befintliga kunder är nöjda med produkterna eller tjänsterna kommer de att prata, skriva och twittra om det. Detta är den bästa formen av marknadsföring – den kostar ingenting och den sprids av sig självt. Detta gäller självklart åt andra hållet också: Om negativa kundupplevelser sprids kan det skada företagets rykte för flera år framåt. Med andra ord lönar det sig alltid att satsa på en förbättrad kundupplevelse från dag ett.

Dyrbara marknadsföringskampanjer med syftet att locka till sig nya affärstillfällen ger inte alltid förväntade resultat och kan i värsta fall kosta företaget ännu mer i det långa loppet. Om du däremot låter dina kunder agera ambassadörer för ditt varumärke genom att de rekommenderar dina tjänster i sina egna affärsnätverk kommer möjligheterna att hitta dig. Enligt Nielsen förlitar sig 84 procent av kunderna på rekommendationer från familj, kollegor och vänner när de väljer en produkt eller tjänst.

De flesta positiva recensionerna på nätet är värda sin vikt i guld. BrightLocal menar att 88 procent litar lika mycket på vad andra kunder har att säga som de litar på rekommendationer från folk de känner.

Det handlar om kalla fakta: För att expandera och vinna nya kunder behöver du ha nöjda befintliga kunder som gärna delar med sig av sina positiva erfarenheter av ditt företag – så mycket och så omfattande som möjligt. Här är några tips på hur du kan lyckas med detta:

 

Uppmuntra positiva recensioner

 

Ditt sätt att bemöta kunderna kommer att påverka vad de skriver om dig på nätet. Dagens kunder är inte bara passiva lyssnare – de argumenterar och förväntar sig tydliga och genomtänkta svar nästan omedelbart. Tvåvägskommunikation kan föras via sociala medier och på nätforum, så var noga med att vara tillgänglig och uppmuntra till positiva recensioner samtidigt som du är snabb med att svara och vara till hjälp.

 

Ge god service

 

Det spelar inte någon roll hur snabb och tillgänglig du är på nätet: Kundnöjdheten kommer att sjunka om dina varor eller tjänster inte håller måttet. Se till att alla dina system och processer fungerar effektivt och att dina kunder får produkterna i tid, i bra skick och till överenskommet pris. Vid behov investera i nya system som strömlinjeformar din verksamhet och säkerställer att allt fungerar smidigt.

 

Håll din anläggning eller ditt produktionsställe rent

 

Lika viktig som varornas kvalitet är att det är rent i fabriken eller lagret. Befintliga och potentiella kunder kommer att bilda sig en uppfattning om din produkt baserat på platsen där den tillverkas eller förvaras. Om platsen är smutsig eller stökig kommer de att anta att samma sak gäller dina produkter eller tjänster – även om så inte är fallet! Undvik negativa kommentarer genom att se till att din arbetsplats alltid är ren och redo för oväntade kundbesök.

Att förbättra kundens upplevelser är inte så svårt och det kan bidra avsevärt till ditt företags tillväxt. Se till att dina befintliga kunder är nöjda och glada så kommer det att attrahera nya kunder.

 

Share